Senaste Nytt i strokevärlden

Är du anhörig till någon som drabbats av en stroke?

Under våren erbjuder vi digitala sammankomster med fokus på upplevelser
och erfarenheter av att vara anhörig. Ni får möjlighet att träffa andra i
liknande situation för samtal och gemenskap.
Samtalsgruppen vänder sig till dig som bor inom Stockholms län och leds av
anhörigkonsulenter. Ett samarbete mellan Stockholm läns kommunala
anhörigstöd och SNAPH.
Datum: 25 januari, 22 februari, 29 mars, 26 april, 31 maj, 21 juni
Tid: Kl. 14.00-15.30

Anmälan krävs och görs till:
anhorigstod@osteraker.se

SMFOI- Svenskarna med funktionsnedsättning och internet

Hur använder personer med funktionsnedsättningar, diagnoser och svårigheter internet? Det håller vi på att undersöka. Vi behöver många svar men om du redan har svarat under 2021 ska du inte svara igen. Då kan du i stället tipsa andra personer som du tycker borde vara med och svara.

Här länken till enkäten

Starta enkäten (öppnas i en ny flik)

Du kan få hjälp att svara

Du kan få hjälp av Viktor Johansson om du behöver hjälp att svara på enkäten.

Viktor Johansson

Telefon: 070 767 20 46

E-post: viktor.johansson@begripsam.se

Om du inte vill eller kan svara på enkäten direkt online så kan du:

• Svara på enkäten via telefonintervju
  • Få enkäten hemskickad på papper med ett svarskuvert
  • Få enkäten som en wordfil

Vi kan också skicka ut enkäter till din förening eller till din dagliga verksamhet och hjälpa till med att så många som möjligt kan svara. Ta kontakt med Viktor för att diskutera ett bra upplägg.

Mer information

Varje år undersöks hur svenskar använder internet, datorer, telefoner och surfplattor. Men de flesta undersökningar visar nästan inget om hur det är för personer med olika funktionsnedsättningar.

Vi behöver minst svar från 1500 personer för att det ska gå att göra ett bra statistiskt material och just nu ligger vi på 700 svar. Det gör visserligen vår undersökning till världens största i sitt slag men vi har högre ambitioner. För att lyckas behöver vi ha din hjälp med att hitta alla personer som borde svara. Det kallas snöbollsrekrytering.

När vi fått in 1500 svar matchar vi det mot personer som inte har funktionsnedsättning. På det sätter kan vi mäta det som kallas digitala klyftor. Alltså om det finns skillnader mellan olika grupper i samhället.

Den som svarar är anonym
Vi behandlar alla svar anonymt.
Det betyder att vi inte registrerar eller sparar namn eller annan personlig information.

Nya styrelseuppdrag

Strokeföreningen i Stockholms län söker kontakt med dig som är intresserad av styrelseuppdrag i någon av våra föreningar. Vi behöver nya, ”friska”  krafter för att våra föreningar ska utvecklas/ finnas kvar, och erbjuda något meningsfullt till våra medlemmar.

Är du intresserad? Hör av dig till oss i styrelsen via vårt kansli, kansliet@strokesthlmlan.se.

Tillsammans är vi starka!

Styrelsen Strokeföreningen i Stockholms län

Vill Du vara med i ett projekt och prova EXOPULSE Mollii-dräkt….

Nu söker EXOPULSE 10–12 personer som någon gång har haft en Stroke till ett projekt för produkten EXOPULSE Mollii Suit

Syftet med projektet är att samla in och utvärdera uppgifter om EXOPULSE Mollii- dräktens effekt, detta kommer att göras i form av t.ex. gång- och balanstester.

Projektet varar i 4 veckor och under denna tiden får man låna hem en EXOPULSE Mollii Suit för att använda i hemmet.

Kriterier för att delta:

• Du ska vara gående

• Inte ha en pacemaker, shunt eller annan medicinteknik som kan komma att påverkas av magneter.

• Bo i Stockholmsregionen

EXOPULSE Mollii Suit är ett hjälpmedel som används för stimulering av hela kroppen. Den består av en dräkt med 58 inbyggda elektroder som har direkt kontakt med huden. EXOPULSE Mollii Suit används för neurologiska besvär, exempelvis kronisk smärta, stroke, multipel skleros, cerebral pares, ryggmärgsskador och andra neurologiska rubbningar och är avsedd att användas i 60 minuter varannan dag, i hemmet.

Jag är själv en trogen användare av dräkten sen nov. 2015 och den har bl a gjort min vardag mycket enklare och lättare att hantera.Så tveka inte – Hör av er NU !!

Maja Havbring

Anmäl ditt intresse till: info@exopulse.com

Hjärna Tillsammans podcast – avsnitt 12

HjärnaTillsammans podcast är tillbaka med ännu ett avsnitt! Denna gång gästas vi av professionell strokesurvivor, Anneli Torsfeldt Heikenborn.

Inbjudan till anhöriggrupp

.

När: torsdagar den 30/9, 21/10, 11/11 och den 2/12 kl. 10.00-11.30

Var: Ljuspunkten, Norrtullsgatan 12 M, T-banestation Odenplan

Välkommen till anhöriggruppen för dig som hjälper eller vårdar en äldre familjemedlem eller vän med långvarig sjukdom som inte är demens. Du får dela erfarenheter med andra som befinner sig i en liknande situation, samt få information om vilket stöd som finns. Deltagandet är kostnadsfritt.

Anmäl dig till anhörigkonsulent Marie Winbo, 08-508 10 773 eller marie.winbo@stockholm.se. Varmt välkommen!

ABF Stockholms kalendarium klicka här

Föreläsningar, workshops, stadsvandringar, scenkonst, filmvisningar, dans, och mycket mer. Det finns något för alla.

Plus Giro 311551-6   Swish 123 038 95 44

SWISHA EN GÅVA NU!

Nu är det enklare att bidra till kampen mot stroke.
Swisha en gåva till Strokefonden 900 53 07.

ADRESS

Måsholmstorget 3